Regeneracja gaźnika

Gaźnik Pegaz, spotykany w wielu polskich motocyklach okresu PRL-u, był konstrukcją pierwotnie stworzoną specjalnie dla Junaka. Jako pierwowzór posłużył angielski Amal - monoblock. Później, zmieniając dysze i srednicę gardzieli, zastosowano Pegaza w innych polskich motocyklach. 

Niestety wszystkie gazniki jakie miałem w rękach najlepsze lata miały już za sobą.

Elementem który najbardziej się wyrabia to zespół: przepustnica - kadłub gaźnika. Jak podaje serwisówka: jeśli luz pomiędzy przepustnicą a kadłubem wynosi więcej jak 0,2 mm należy wymienić przepustnice na nową. Luzy jakie widziałem w gaźnikach sięgały niekiedy 0,5mm albo i więcej! Nie było wówczas możliwości ustawić wolnych obrotów.

 

Kolejnym słabym punktem jest nieszczelność pomiędzy kadłubem gaźnika a kanałem okalającym kadłub gardzieli. Nie we wszystkich gaźnikach, ale jest to raczej częsta wada. W tym przypadku również nie da się dobrze ustawić gaźnika. Nie będzie on reagował na kręcenie śrubką wolnych obrotów. Szczelność sprawdza się zatykająć dyszę i rozpylacz i przy dokręconej do końca śrubie wolnych obrotów, wdmuchujemy w kanałek powietrze. Jeśli gdzieś ucieka to znaczy że jest nieszczelność którą trzeba usunąć.

 

No i na dokładkę rozkalibrowana dysza główna. Przez lata użytkowania, czasem czyszczona drutem została rozkalibrowana i czesto zamiast oryginalnego przepływu 140cm3 jej wydajność wynosiła 180 - 200 cm3.

 

Wszystko to razem sprawia że gaźnik jest trudno wyregulować i silnik nie pracuje prawidłowo.

 

Sprawdzenie szczelności kadłubu gumową gruszką.

No to zaczynamy. Na początek trzeba wyrównać powierzchnię kadłubu gaźnika.

Wystarczy ją "liznąć" tak aby cała się zabieliła.

Następnie przetaczamy przepustnicę, tak aby nałożyć na nią ze wciskiem mosiężną rurkę. Ja wykorzystałem rurę o śr wew. 33mm i zew. 35mm.Następnie przepustnicę trzeba dopasować do korpusu, tak aby chodziła w nim bez luzu.

 

Kolejne etapy regeneracji przepustnicy:

- oryginalna

- z mosiężną nakładką, przetoczona już na wymiar

- podcięcie na przepustnicy 35 stopni.

Zespół przepustnica - kabłub już gotowy.

Teraz uszczelnienie.

Wytoczyć trzeba rowek w który wsadzimy teflonową uszczelkę. 

Tak wygląda komplecik.

Uszczelka to pasek teflonowy grubości 1mm w wyciętymi otworkami pod kanaliki. Całość musi wejść dość ciasno żeby było szczelnie.

Zestaw gotowy do montażu.

Dysza główna dobrana od kuchenki gazowej amica, przepływ zmierzony - 140cm3/min.

Splanowana powierzchnia przylgni do głowicy, bo też często jest wygięta.

Całość umyta w myjce ultradźwiękowej.

Poziom w komorze 3mm powyżej ośi.

 

I tak to w skrócie wygląda. 

Pracy w gruncie rzeczy było sporo. Trzeba było najpierw dorobić trzy przyrządy do mocowania elementów w tokarce. Troche zabawy było też przy wycentrowaniu korpusu w tokarce aby bicia nie było.

 

Write a comment

Comments: 16
  • #1

    piustynny (Wednesday, 11 June 2014 12:07)

    Super materiał! :) Jak wyglądają uchwyty do tokarki? Co było bazą mocowania? Czym docierałeś przepustnicę? Poprosimy o więcej fotek.

  • #2

    Merfi (Thursday, 18 September 2014 10:46)

    Dobra robota ... i wolne obroty wracają ...

  • #3

    ja (Monday, 07 March 2016 14:40)

    Pytanie nr 1:

    Jak ma się założenie uszczelki teflonowej na stoczony korpus , jeśli po stoczeniu rowka w korpusie kanał powietrzny odchudził się o połowę przekroju? przecież to nie ma szans podawać tyle powietrza ile trzeba.

  • #4

    hmm (Monday, 16 January 2017 20:26)

    Dobre pytanie jak to ma podawać odpowiednią ilość powietrza skoro przekrój kanału powietrznego został zmniejszony. Ktoś sprawdził ten gaźnik, jakieś wnioski ?

  • #5

    Maciek (Thursday, 02 February 2017 17:42)

    Dzień dobry,
    czy mógłby Pan podać symbol Amicowskiej dyszy- zamiennik do oryginału?

    Pozdrawiam

  • #6

    motorradoldtimer (Thursday, 13 December 2018 11:32)

    Witam robisz taka usługe???

  • #7

    jan (Monday, 24 February 2020 21:56)

    witam
    jaki koszt regeneracji kompletnego gaznika?

  • #8

    Marcin Borek (Wednesday, 19 January 2022 15:50)

    Witam,

    Czy wykonuje Pan jeszcze taką usługę (chodzi o regenerację gaźnika PEGAZ GM26U1)

    pozdrawiam
    Marcin Borek

  • #9

    Tadeusz Słomiński (Thursday, 15 September 2022 14:54)

    Regulacja gaźnika Pegaz cena

  • #10

    Marek (Wednesday, 02 November 2022 18:33)

    Witam regeneruje pan jeszcze gaźniki

  • #11

    Robert (Thursday, 06 April 2023 11:47)

    Witam. Mam gaźnik junaka z luzem przepustnica/korpus. Dusza rozkalibrowana. Iglicowy leje. Wysłał bym go do regeneracji abudar38@gmail.com

  • #12

    BENY (Wednesday, 19 April 2023 08:18)

    Czy wykonuje Pan jeszcze usługę regeneracji gaznika PEGAZ-POLSKA. norskenor@gmail.com

  • #13

    Harpek (Monday, 22 May 2023 09:50)

    Czy wykonuje Pan jeszcze usługę regeneracji gaznika PEGAZ-POLSKA. harpek@interia.pl

  • #14

    Michal (Saturday, 08 July 2023 00:09)

    Dobra robota. Czy wykonuje Pan jeszcze usługę regeneracji gaźnika PEGAZ-POLSKA. m.szlach@interia.pl

  • #15

    Sławomir (Friday, 10 November 2023 22:18)

    Witam, czy jest szansa na uszczelnienie kadłuba i dopasowanie przepustnicy 30st do GM24U2.??? slawomirgrzesik@interia.pl

  • #16

    Tomasz.kuzior@motor-land.com.pl (Saturday, 25 November 2023 14:59)

    Jaki powinien byc luz pomiedzy przepustnica a korpusem gaznika

Junak również na Facebooku:


Najnowsze na blogu:

Mon

20

Jul

2015

VI Zlot Weteranów Szos - Historia na kołach 

W dniach 17 - 19 lipca 2015 w Starogardzie Gdańskim odbył się Zlot Weteran Szos - Historia na kołach.  Poniżej kilka fotek ze zlotu.

Read More 0 Comments